Rælingen viseklubb

Les mer om Rælingen viseklubb og programmet her (åpner en ny side med programmet).

Om Rælingen viseklubb:

I statuttene står det at klubben skal "fremme og utvikle viser og dikt med mål å opptre i og utenfor Rælingen."

Viseklubben møtes en kveld i måneden med sang og moro, mens de for utenforstående er mest kjent for sine opptredener og som arrangører for populære vise/temakvelder, ofte i Sandbekkstua.

I 1997 skrev "Romerikes Blad" om den nye viseklubben:

Ny viseklubb skal føre arven videre

Foto viseklubben
SYNGER GJERNE: De dannet viseklubb i Rælingen:
Liv Lønnkvist, Liv Hoel Sandstad og Jan Egil Bakke.

Av: Anne Mari Waagard

RÆLINGEN: Visen lever fortsatt i beste velgående, i hvert fall i Rælingen. Nå blir det dannet viseklubb der, over 20 år etter at den store visebølgen skyllet over Norge.

Det første arrangementet med den nye viseklubben blir en vårlig visekveld med Stein Ove Berg på Sandbekkstua fredag 23. mai.

Viseklubben springer ut av miljøet rundt Sandbekkstua og RÆLINGEN kunstforening. Der har de jevnlige visekvelder, noe som er så populært at de mest ivrige vil gjøre noe mer ut av det.

Skape et miljø

- Vi vil gjerne skape et godt visemiljø i Rælingen og fremme interessen for å formidle visekunst, sier Liv Lønnkvist. Sammen med Liv Hoel Sandstad og Jan Eigil Bakke utgjør hun interimsstyret i den nye viseklubben, som blir formelt dannet etter sommerferien.

- Blir dette en klubb for nostalgiske 40-50-åringer?

- Nei, ikke bare det. Vi vil svært gjerne ha kontakt med unge mennesker som er interessert i å føre visearven videre, sier Liv Lønnkvist.

Ingen koseklubb

Rælingen Viseklubb skal være utadrettet, understreker hun.

- Vi skal ikke bare være en intern koseklubb. Det er hyggelig å synge for hverandre, men vi vil også formidle til andre. Derfor er vi interessert i kontakt med folk som vil opptre, alt fra de erfarne til de som alltid har hatt lyst til å synge, men aldri har våget det andre steder enn i dusjen, sier Liv Lønnkvist.

Dikt med melodi

- Hva er det fine med viser?

- Tekstene! Utrolig mange viser er vakre dikt med flotte melodier til. Visene er ofte et produkt av den tiden de er laget i. For oss blir det viktig å samle og utveksle viser fra forskjellige tidsperioder. Hvis noen av medlemmene selv vil tonesette lyrikk, vil det være et positivt innslag i viseklubben.